X
تبلیغات
آبرنگ،WATER COLOR،abrang - شناخت آبرنگ،مدیومها و ابزار کار
آبرنگ.water color
نقاشی با آبرنگ هیجان انگیز است زیرا این وسیله به میل خودش حرکت میکند همچنین این نوع نقاشی چالش طلب است زیرا اغلب بر خلاف میل شما حرکت میکند. نقاشی با ابرنگ نوعی اعتیاد در شخص بوجود می آورد اعتیادی که او را در سراسر عمر به فراگیری فنون وتکنیکهای آبرنگ وا میدارد.
 
 

-

+ نوشته شده در  ساعت   توسط ARASH SEDAGHAT(آرش صداقت)  | 

آموزش نقاشی آبرنگ     

                              

برای اغاز آموزش نقاشی با آبرنگ ،لازم است اطلاعات درستی از انواع ابرنگ هایی                 

که در بازار وجود دارند،به دست آوریم,زیرا شناخت انواع آبرنگها وخواص هریک   از آنها، می تواند در پیشرفت آموزش و پدید اوردن آثار موثر باشد.                                                             

همچنین،در اموزش نقاشی با ابرنگ، آشنایی با مواد و ابزار ،انواع کاغذ و قلم مو و چگونگی و مصرف

وکاربرد آنها ،وروش های اماده سازی هریک بسیار اهمیت دارد و بی توجهی به آنها،مشکلات اجرایی    بسیاری را پدید می آورد. بدین خاطر در این مقاله سعی شده است که به هر یک از آنها ، توجه کافی    مبذ ول شود  .                                                                                                    .

1-شناخت انواع ابرنگ                                                                                            

2-شناخت انواع قلم مو ابرنگ                                                                                     

3-شناخت انواع کاغذ مخصوص نقاشی با ابرنگ                                                               

4- اماده سازی ابزار و وسایل کار                                                                                

5- اماده سازی کاغذ ابرنگ و ساخت بوم کاغذی                                                               

6- تفاوت کاربرد ابرنگ و گواش در نقاشی                                                                    

7- کاربرد قلم مو وایجاد تکنیک                                                                                   

 

    آبرنگها                                                                                                                                                          

ابرنگ ها مخلوطی از پودر های مولد رنگ و مواد صمغی یا رزینی هستند که به تناسب نوع کاربرد

آنها به سه دسته مواد  ابرنگی خشک ، مرطوب و مایع تقسیم می شوند                         .        

شناخت مواد آبرنگی                                                       

1-ابرنگهای قرصی و بلوکی (انواع خشک)                                                                 

2-آبرنگهای مرطوب (گواش) و آبرنگهای تیوپی (مرطوب)                                             

3-آبرنگهای جوهری.                                                                                        

انواع آبرنگ ها  را در بازار . جدا از جنبه اقتصادی ،بیش تر مربوط به خواص وکاربرد آنهاست.

مثلا بعضی از انواع ابرنگهای قرصی ،ایجاد رنگابه شفاف می کنند و برخی دیگر رنگهای مات و

پوششی پدید می آورند و هر کدام نیز کاربرد خاصی دارند.                                          

شناخت گواش                                                           

نوعی آبرنگ مرطوب است که با غلظت های متفاوتی در آب حل می شود و مثل هر آبرنگ دیگری

با قلم مو روی کاغذ کشیده میشود . گواش پوشش رنگی مناسبی دارد و از جهاتی شبیه رنگ روغن

است و می توان آن را به صورت لایه های ضخیم تر نیز مصرف کرد.                                 

آبرنگهای تیوپی یا خمیری                                                 

از نظر ساختاری نظیر گواش است و هیچ گونه تفاوتی با آن ندارد.اما گواش در داخل ظرف های

شیشه ای نگهداری می شود. بنابراین زوتر خشک می شود ، چون بیشتر در معرض هوا قرار می

گیرد. اما آبرنگ تیوپی یا گواش تیوپی به علت دوری از هوا و نور،از گواش شیشه ای برای کار

مناسب تر است. در بیشتر آثار هنری نیز از همین آبرنگ لوله ای استفاده می کنند،زیرا در سرعت

کار موثرتر است.  

چند نوع از بهترین مارکهای ابرنگ تیوپی دنیا رادر زیر میبینید

 

                            

 

 

                                               

       انواع قلمو آبرنگ                                                         

قلموهای که برای نقاشی با آبرنگ به کار می رود ،موهایی نرم و قابل انعطاف دارند و بر حسب

تناسب کار ونیاز دارای موی بیشتر یا کمتر و درجه زبری یا نرمی خاصی هستند. بهترین قلموها

را از موی حیواناتی که موهای مناسب این کار دارند، می سازند.                                      

1،2.قلمموهای شست وشو(نوع فرانسوی با موی سنجاب، برای رنگ آمیزی پس زمینه و محو کردن

-های لطیف)                                                                                                   

3.4.قلموهای ژاپنی با دسته نی بامبو و موهای آهوی کوهی،                                                

6و5.قلموهای گرد با موهای مصنوعی (مناسب برای نوآموزان)                                          

7.قلموی میمون هندی (مانگو) که از قابلیت انعطاف کم تری بر خوردار است                          .

8.قلموی مخصوص،از موی سمور برای کشیدن خط باریک.                                              

9.قلموی باد بزنی از موی گاونر (برای پاک کردن و خراشیدن)                                        

10.11.قلموی آبرنگ نقاشان حرفه ای ساخته شده از موی گاو نر (شماره بالاتر ان نیز مورد استفاده

آبرنگ کاران است)  

 

 

 

 

 

شناخت کاغذ های   یا مقوای آبرنگ                                                                        

انواع کاغذهای ابرنگ عبارتند از کاغذهای نرم،زبر،ضخیم یا نازک که بنابر نیاز ،مورد استفاده قرار

میگیرد.البته همه آنها باید قدرت جذب آب را داشته باشند.                                                

کاغذهای نرم:این نوع کاغذها بدون بافت هستند، بنابراین برای تمرین نقاشی با آبرنگ بسیار

مناسبند. بدیهی استف هر قدر کاغذ نرم تر باشد،آبرنگ پس از خشک شدن بر آن تیره تر به نظر

میرسد. کاغذی که قدرت جذب بیش تر آب را دارد ، آبرنگ بر ان کمرنگ تر دیده می شود.پشت

و روی کاغذها هم کمی با هم فرق دارند و کار روی هر طرف با طرف دیگر متفاوت است.

استفاده از کاغذ نرم به صورت خشک یا تر نیز در چگونگی کار تاثیر دارد. نشان دادن جزئیات

بر کاغذ نرم و خشک راحت تر است و از کاغذ نرم و مرطوب برای نشان دادن فضاهای دور یا مه گرفته استفاده میشود.                                                                                                    

کاغذ مقوایی:کاغذ هایی هستند که با استفاده از امکانات ویژهای برای کار با آبرنگ ساخته

شده اند. قدرت جذب اب ،داشتن ضخامت و قدرت مقاومت در مقابل رطوبت و آب (کاغذ های غیر

آبرنگ در مقابل آب،نرم و خمیری وچروکیده میشوند) وداشتن بافت های درشت و ریز در سطح

کاغذ،از صفات بسیار مشخص کاغذ مقوایی آبرنگ است که با اسامی تجاری گوناگون نظیر:

کاغذ.فابریانو،اشتنباخ، کانسون.آرچ.خروس نشان. ونیز کاغذ چکشی و انواع مقوای ماکت. در بازار عرضه میشوند.این کاغذ ها در قط بزرگ و طومار رول عرضه میشوند . معمولی ترین اندازه کاغذ

آبرنگ همان اندازه استاندارد 50*70 سانتی متر است .                                                     

کاغذ های ساخته شده از برنج

کاغذهای ساخته شده از برنج و پوسته های گیاهی آن همیشه مورد توجه بوده اند .ایرانیان درحدود قرن

چهارم هجری ،کاغذی از پوست ساقه الیاف و شلتوک برنج در مازندران ساختند. این کاغذ ساروی نام داشت و منسوب به شهر ساری بود . همچنین کاغذ کاهی را از ضایعات گندم (کاه) ساختند که هنوز هم

به همان نام کاغذ کاهی  مصرف دارد.                                                                          

امروزه کشور ژاپن از ضایعات گیاهی و الیاف برنج کاغذهای برای ابرنگ و آثار هنری به بازار عرضه می کند که دارای ویژگی های خاصی هستند. بعضی مثل کاغذ (ایو) دارای نرمی و زبری

متفاوت در دو طرف کاغذ هستند.وبرخی دیگر مثل کاغذهای موسا که هرچند نازکند اما سطحی

محکم و زبر دارند.انواع دیگر کاغذ ژاپنی یوک .اوکاوارا. کیتا کاتا .سیومای .نام برد              

انواع مقوای آبرنگ                                         

کاغذ های دست ساز :این کاغذ ها به علت عاری بودن از مواد شیمیای و داشتن بافت های متفاوت

.مورد توجه نقاشان آبرنگ کار هستندو در دو نوع سرد و گرم عرضه میشوند:

الف: کاغذ دست ساز فشرده سرد با بافت های نرم تا زبر که مخصوص نقاشی با آبرنگ است.

ب )کاغذ دست ساز فشرده گرم با بافت نرم که ویژه نقاشی با آبرنگ و گواش تولید می شوند.

 

 

 

 

آماده سازی وسایل کارگاهی

شک نیست که آشنایی کافی با ابزار و وسایل کار در نقاشی آبرنگ ، فرصت های خوبی را برای

کار کردن توام با لذت و علاقه فراهم می کند. چه بسا که  نداشتن شناخت کافی  از چگونگی ابزار و

لوازم کار، ضمن نقاشی. مشکلات پیش بینی نشده ای ایجاد کند و سبب هدر رفتن وقت و امکانات

شود و در نتیجه دلگیری و یاس به ارمغان اورد. داشتن میز کار با سطح افقی صاف ، زیر دستی از فیبر فرمیکا،یا شاسی همراه با گیره و چسب های کاغذی ،مداد و مداد تراش ، صندلی یا چهار پایه گردان،

چراغ رومیزی و نیز بر خورداری از فضایی آرم ، شرایط نقاشی و کار با آبرنگ را آسان می کند.

میز کارو سطوح متغیر

در نقاشی ابرنگ میز کار باید دارای سطح کار متغیر باشد ،زیرا نقاش به تناسب کارش ، نیازمند

استفاده از سطح صاف ، متغیر و قابل انعطاف است. بدین معنی که کیفیت و مکانیزم سطح باید به

خوبی ببیند. همین طور داشتن شاسی یا زیر دستی افقی برای کار بسیار مناسب است ؛ زیرا وقتی

کاغذ مخصوص ابرنگ به طور افقی روی زیر دستی قرار می گیرد، رطوبت لازم روی سطح

افقی آن راحت تر پخش می شود ودرنهایت به پخش آسان تر رنگها منجر می شود. گاهی ممکن

است چرخاندن زیر دستی به چپ یا به راست، در سرعت کار یا کنترل زیر دستی موثر باشد.

بنابر این در نقاشی آبرنگ ، سطح کار و تغیرات آن از ارزش ویژهای بر خوردار است         .

آماده سازی ابزارها                                                  

تهیه ابزار کار و وسایل  ساخت رنگ ، نظیر کاردک،پالت.ظرف شست و شو و ظرف آب تمیز.

جایگاهی خاص در ایجاد تمر کز در به کارگیری رنگ وبه کار گیری آگاهانه مواد هنری دارد.

 

 

پالت مخصوص آبرنگ                                                

دارای سطح لعابی یا پلاستیک شیب دار و گودی است که قابلیت نگهداری اب را دارد. معمولا

در آبرنگ های مرغوب . سر جعبه آبرنگ را به صورت پالت می سازند. ظرف های کوچک

جای تخم مرغ ،و پالت های پلاستیکی با گودی شبیه به جای تخم مرغ ،برای کاربسیار مناسب

هستند(و پالتهای تخت چند خانه همین طور استفاده از ظرف چینی یا سرامیک  سفید نیز برای

این منظور توصیه می شود.در صورتی که قصد کار کردن با آبرنگ و گواش را داشته

باشیدبرای هر کدام به یک پالت جداگانه نیاز دارید. 

  

 

 

 

                

                            

آماده سازی کاغذ آبرنگ  (شاسی کشی کاغذ)                     

 

ساخت بوم کاغذی برای نقاشی با آبرنگ : چون انواع کاغذهای آبرنگ،در اثر رطوب ممکن

است دچار تغیراتی شوند، برای جلوگیری از این اثر نا مطلوب ، آنها را به صورت موقت بوم

می کنند. 

                        

ابزار و لوازم مورد نیاز:                                               

کاغذ آبرنگ،تخته شاسی (تخته سه لا) یا زیر دستی چوبی،ماشین دوخت یا پونز، چسب کاغذی،

حوله یا دستمال کاغذی یا پارچه تمیز.   

منابع: آموزش آبرنگ الهام هراتی .  سزابو زولتان،تکنیکهای آبرنگ، ترجمه نینا افخمیان                                                           

.

+ نوشته شده در  ساعت   توسط ARASH SEDAGHAT(آرش صداقت)  | 

نقاشی آ برنگ هنر استفاده از  ((رنگ وآب))   در جلوه های  مختلف آن است . امکانات  فراوان  این

نقاشی   و قابلیت های متنوع و  کاربردی آن، فرصتی مطلوب را برای انان که روحیه جستجو و خلاقیت را محور اصلی هنر خویش می دانند، فراهم می اورد و اعتمادبه نفس و خود باوری را در هنر آموز تقویت می کند.داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع آبرنگ ها ،کاغذ های مخصوص و ابزارهای آن، از ضروریات کار است.گرچه فراوانی انواع آبرنگ انتخاب آنها را مشکل میکند،اما باید بدانید همه آبرنگها

به طور کلی ، در دو دسته اصلی قرار می گیرند:                                                             

1-آبرنگهای شفاف. که در جعبه های گوناگون به صورت قرص های یک  اندازه با بلوک و مانند ان  به    بازارعرضه می شوند.                                                                                           

2- گواش یا آبرنگ پوششی و مات. که در حقیقت همان رنگهای جسمی در نقاشی سنتی و مینیاتور است.

ساختار کلی انواع آبرنگ ها                                                                                     

انواع آبرنگها ی شفاف یا پوششی (گواش) ترکیبی از انواع رنگدانه های مولد رنگ موسوم به پیگمنت هستند که در یک ماده نگهدارنده صمغی یا ژلاتینی حل شده اند و پس از حل شدن، دوباره به صورت

قرص یا بلوک، به بازار عرضه می شوند. بدین ترتیب در آبرنگهای شفاف، نسبت مواد رنگدانه کم تر، و مواد نگهدارنده، بیشتر است. به همین دلیل ، نوعی شفافیت ((شیشه مانند)) را روی آثار پدید می آورد و نمی توانند رنگهای دیگر را پوشش دهد.                                                                    

مقایسه تفاوت های اساسی اثر آبرنگ و گواش                                                                  

صفات هر یک از انواع آبرنگها و گواش را در جدول زیر ببینید.                                           

بسته بندی

خشک شدن

میزان صمغ و ژلاتین

میزان پیگمنت

رنگ گذاری

پوشش رنگی

نوع رنگ

قرصی جعبه ای وبلوک

بر روی کاغذ تدریجی

بیش تر

کم

نازک ورقیق

فاقد پوشش

شفاف شیشه نما

تکنیکهای رایج در گوا ش                                                                                         

بسته بندی

خشک شدن

میزان صمغ و ژلاتین

میزان پیگمنت

رنگ گذاری

پوشش رنگی

نوع رنگ

شیشه ای و تیوپ

سریع

کمتر

بیشتر

ضخیم و غلیظ

بسیار خوب

جسمی و مات

 

 

تکنیکها و شرایط کار با آبرنگ و گواش                                                                    

از مهمترین شرایط اجرایی انجام کارهای هنر با آبرنگ یا گواش ،رعایت نظافت رنگ گذاری و رنگ برداری و تمیزی آن هاست. به علاوه،در این هنر سرعت عمل نقاش و توانایی اجرایی و مهارت در استفاده از قلم مو وابزارهای نقاشی ، از اهمیتی فوق العاده بر خوردار است                             .

 

منابع: الهام هراتی. زولاتان . تکنیکهای آبرنگ،ترجمه نینا افخمیان. دانیل تامسون. نقاشی با زرده تخم مرغ (تمپرا) ترجمه عربعلی شروه. 

  

 

کاربرد مدیوم ها در نقاشی آبرنگ

انواع مدیوم   

 جمع آوری آرش صداقت .

از کاتولوگهای وینزور نیوتن

                           texture medium-مدیوم بافت

این مدیوم موجب بافت می شود و به رنگها خصلت عمق  

وساختار می دهد.برای خلق ساحل شنی وتنه درختان مناسب

است.میتوان تنها ویا با رنگها استفاده شود .                  

Permanent masking medium--چسب میسکیت دائمی

در هرجا که بکار رود.آن قسمت را به طور دائمی در مقابل

رنگ و آب محافظت میکند.میتوان بصورت تنها یا با رنگ

مخلوط کرد.                                                    

                  Blending medium--مدیوم مخلوط کردن

این مدیوم برای افزایش زمان خشک شدن رنگ است . وزمان

بیشتری را برای مخلوط کردن رنگ فراهم  میسازد.         

                                 Granulation--مدیوم گرانول

پس از مخلوط شدن با رنگ،بافت دانه دانه ای به رنگ

می دهد.برای همه تکنیکها . و مناسب است.  

                   Iridescent medium-مدیوم صدفی آبرنگ

این مدیوم درخشش صدف گونه ای به رنگ می بخشد .میتوان با

رنگ مخلوط کرد یا بر روی رنگ خشک شده کشید . تاثیر آن

بیشتر روی رنگهای شفاف و زمینه های تیره است.          

                          Artmasking fluid--چسب میسکیت

مایع  پیگمنت  دار مناسب  برای  مسکه  کردن  قسمتهای که

نمی خواهیم رنگی شوند.                                        

                             Aquapasto-- مدیوم برجسته کننده

ژل  شفافی  است که از  روانی رنگ می کاهد  وبه آن حجم

 می دهد.                                                          

                     Water color medium- -مدیوم آبرنگ

چسب کم رنگی  است که پس  از مخلوط شدن با رنگ موجب

روان شدن رنگ میشود .با آب نیز رقیق میشود.

                                       Ox gall Liquid- -آکس گال

مایع است که برای افزایش رطوبت رنگ به کار می رود و

باعث چسبندگی بیشتر رنگ روی سطح می گردد.              

                                    Gum Arabic--صمغ عربی

مایع کم رنگ است که موجب شفافیت و درخشندگی بیشتر رنگ

شده وبا آب نیز رقیق می شود.  

آرش صداقت                                 

 جمع آوری از کاتولوگهای وینزور نیوتن

                   Lifting preparation--پاک کننده آبرنگ

با استفاده  از این  ابزار  به راحتی می توان لکه ها و رنگهای

خشک شده آبرنگ را با اسفنج یا پارچه مرطوب پاک کرد.میتوان

به عنوان آستر زیر کار نیز از آن استفاده کرد.                   

                                         Fixative--اسپری فیکسه

غیر قابل پاک شدن . لایه محافظتی شفافی را تشکیل می دهد.ضد

زردی است و زود خشک می شود.                                 

                Water color Fixative--فیکسه آبرنگ مایع 

نوع استفاده : لایه محافظی برای آبرنگ .لایه نیمه شفافی را   

تشکیل می دهد. 

جمع آوری آرش صداقت از کاتولگهای وینزور نیوتن

                                  

                                                                       

+ نوشته شده در  ساعت   توسط ARASH SEDAGHAT(آرش صداقت)  |